Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що грунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту і права навчатися за місцем проживання.
Вона дає можливість усім дітям у повному обсязі брати участь у житті колективу.
Вона дає можливість усім дітям у повному обсязі брати участь у житті колективу.
Для дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти командою супроводу розробляєть індивідуальна програма розвитку (далі - ІПР), яка є інструментом організації та узгодженої, послідовної реалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2017 року №588 «Про внесення змін до порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»).
Функції ІПР:
1. Виявлення першочергових потреб навчання та розвитку дитини.
2. Регламентування освітнього процесу для дітей з ООП, забезпечення їм рівного доступу до освіти в закладах загальної середньої освіти.
3. Визначення освітніх цілей і завдань, сфер індивідуального супроводу.
4. Установлення взаємозв’язку між усіма спеціалістами/особами, що допомагають дітям у процесі інклюзивної освіти.
5. Розподіл обов’язків відповідно до наявних ресурсів дитини.
6. Моніторинг, оцінювання та повторне оцінювання процесу психолого-педагогічного супроводу, який надають дитині.
1. Виявлення першочергових потреб навчання та розвитку дитини.
2. Регламентування освітнього процесу для дітей з ООП, забезпечення їм рівного доступу до освіти в закладах загальної середньої освіти.
3. Визначення освітніх цілей і завдань, сфер індивідуального супроводу.
4. Установлення взаємозв’язку між усіма спеціалістами/особами, що допомагають дітям у процесі інклюзивної освіти.
5. Розподіл обов’язків відповідно до наявних ресурсів дитини.
6. Моніторинг, оцінювання та повторне оцінювання процесу психолого-педагогічного супроводу, який надають дитині.
Процес ІПР. Алгоритм.
1. Первинне/початкове оцінювання розвитку дитини.
2. Багатопрофільне комплексне оцінювання розвитку дитини.
3. Створення групи з розроблення ІПР і розподіл завдань.
4. Розроблення ІПР.
5. Реалізація ІПР.
6. Моніторинг, повторний перегляд і актуалізація ІПР.
1. Первинне/початкове оцінювання розвитку дитини.
2. Багатопрофільне комплексне оцінювання розвитку дитини.
3. Створення групи з розроблення ІПР і розподіл завдань.
4. Розроблення ІПР.
5. Реалізація ІПР.
6. Моніторинг, повторний перегляд і актуалізація ІПР.
Команда з ІПР.
Індивідуальна програма розвитку розробляється командою фахівців (заступник директора з навчально-виховної роботи, учителі, асистент учителя, психолог, корекційний педагог та інші) з обов’язковим залученням батьків або осіб, які їх замінюють, з метою визначення конкретних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами, та затверджується керівником навчального закладу (відповідно до наказу МОН від 08 червня 2018 р. №609 «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти).
Перше засідання з розробки ІПР повинно відбутися впродовж 30-ти днів навчання дитини у школі. За цей час команда фахівців вивчає наявний рівень знань і вмінь учня, можливості та потреби, фіксує результати вивчення:
- уміння, сильні якості та труднощі, стиль навчання (візуальний, кінестетичний, полісенсорний та інші, особливо якщо один зі стилів домінує), у чому потрібна допомога;
- інформацію про вплив порушень розвитку дитини на її здатність до навчання (відомості надані психолого-медико-педагогічною консультацією).
Уся інформація повинна бути максимально точною, оскільки вона є підґрунтям для подальшої розробки завдань.
Індивідуальна програма розвитку розробляється командою фахівців (заступник директора з навчально-виховної роботи, учителі, асистент учителя, психолог, корекційний педагог та інші) з обов’язковим залученням батьків або осіб, які їх замінюють, з метою визначення конкретних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами, та затверджується керівником навчального закладу (відповідно до наказу МОН від 08 червня 2018 р. №609 «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти).
Перше засідання з розробки ІПР повинно відбутися впродовж 30-ти днів навчання дитини у школі. За цей час команда фахівців вивчає наявний рівень знань і вмінь учня, можливості та потреби, фіксує результати вивчення:
- уміння, сильні якості та труднощі, стиль навчання (візуальний, кінестетичний, полісенсорний та інші, особливо якщо один зі стилів домінує), у чому потрібна допомога;
- інформацію про вплив порушень розвитку дитини на її здатність до навчання (відомості надані психолого-медико-педагогічною консультацією).
Уся інформація повинна бути максимально точною, оскільки вона є підґрунтям для подальшої розробки завдань.
Структура індивідуальної програми розвитку
1. Період виконання
2. Загальні відомості про учня:
3. Відомості про особливості розвитку учня (особливі освітні потреби, стан здоров'я, фізичний і мовленнєвий розвиток, когнітивну, емоційно-вольову сферу, навчальну діяльність)
4. Наявний рівень знань і вмінь учня
5. Додаткові освітні та соціальні потреби учня (додаткова підтримка асистента вчителя, супровід соціальним працівником, робота з вчителем-дефектологом, вчителем-логопедом тощо)
6. Психолого-педагогічна допомога, що надається під час проведення у позаурочний час корекційно-розвиткових занять
7. Характеристика учня
8. Навчальні предмети (у разі, коли потенційні можливості учня не дають змоги засвоїти навчальну програму, що призводить до необхідності розроблення адаптованої або модифікованої програми)
9. Адаптація (пристосування середовища; психолого-педагогічна адаптація; адаптація навчального матеріалу)
10. Індивідуальний навчальний план
11. Джерела інформації в процесі розроблення індивідуальної програми розвитку:
12. Члени групи з розроблення індивідуальної програми розвитку
13. Узгодження індивідуальної програми розвитку
14. План консультування батьків (законних представників у процесі розроблення/виконання індивідуальної програми розвитку)
15. Моніторинг стану розвитку учня та його навчальних досягнень
1. Період виконання
2. Загальні відомості про учня:
3. Відомості про особливості розвитку учня (особливі освітні потреби, стан здоров'я, фізичний і мовленнєвий розвиток, когнітивну, емоційно-вольову сферу, навчальну діяльність)
4. Наявний рівень знань і вмінь учня
5. Додаткові освітні та соціальні потреби учня (додаткова підтримка асистента вчителя, супровід соціальним працівником, робота з вчителем-дефектологом, вчителем-логопедом тощо)
6. Психолого-педагогічна допомога, що надається під час проведення у позаурочний час корекційно-розвиткових занять
7. Характеристика учня
8. Навчальні предмети (у разі, коли потенційні можливості учня не дають змоги засвоїти навчальну програму, що призводить до необхідності розроблення адаптованої або модифікованої програми)
9. Адаптація (пристосування середовища; психолого-педагогічна адаптація; адаптація навчального матеріалу)
10. Індивідуальний навчальний план
11. Джерела інформації в процесі розроблення індивідуальної програми розвитку:
12. Члени групи з розроблення індивідуальної програми розвитку
13. Узгодження індивідуальної програми розвитку
14. План консультування батьків (законних представників у процесі розроблення/виконання індивідуальної програми розвитку)
15. Моніторинг стану розвитку учня та його навчальних досягнень
Немає коментарів:
Дописати коментар